Resumen:
La inteligencia artificial surgió como una herramienta que para muchos es disruptiva para la
creatividad o como un hito que planea fungir como el fin de la profesión del diseño. Por esta razón, el
presente artículo parte con una revisión acerca de la nueva terminología de la “IA", para luego
recopilar datos de carácter cualitativo con el fin de hacer una comparación entre las respuestas y
emparejar ideas que analicen las percepciones que tienen los diseñadores gráficos tras el auge de esta
tecnología en el último año en el contexto actual de la ciudad de Quito-Ecuador; asimismo se detecta
la frecuencia de uso que se le da a este recurso y o desconocimiento del mismo en el desarrollo de su
oficio, para finalmente concluir con una reflexión que refuta la idea introductoria y ofrece un juicio de
la mano del comunicador visual hacia la Inteligencia Artificial.
Descripción:
Artificial intelligence emerged as a tool that for many is disruptive to creativity or as a milestone
that plans to serve as the end of the design profession. For this reason, this article starts with a review
of the new terminology of "AI" and a review of the current framework of the country in its different
aspects in relation to the subject, and then collects qualitative data resulting from semi-structured
interviews in order to make a comparison between the answers and match ideas that analyze the
perceptions that graphic designers have after the rise of this technology in the last year in the context
of the city of Quito-Ecuador; Likewise, the frequency of use given to this resource, the most used
functions and the lack of knowledge about "AI" in relation to the development of their profession are
detected, to finally conclude with a reflection that refutes the introductory idea, offers a judgment
from the hand of the visual communicator towards Artificial Intelligence and its outlook for the future
of Design.