Resumen:
Mathematics is essential in society, since ancient times, since civilizations
Babylonian and Egyptian, have been developing their development, in the common life that we have today
We need it to be able to buy, say our age, months, height, etc. The utility of the
Mathematics is important in everyday activities, as well as can be complex
when using a series of mathematical logarithms, for example, to be sure of the
banks.
In this order of ideas, mathematical knowledge allows the student to function in
many everyday situations as it is used in activities such as shopping, a
transaction to simple operations in some professional field.
In such a way that worldwide mathematics is not a subject that students
dominate, in Ecuador reality does not change, according to the Program for the Evaluation
International Student Association (PISA), carried out in 2018, an average of 377 is obtained, which
reflects a below average average.
According to Riviere (2012), "it provides the data of an evaluative investigation that compares
the performance of students in mathematics in various countries, including Spain. according to these
data, only 57% of thirteen-year-old Spanish children reach a minimum functional level for
respond to daily demands and be able to function in today's society”.
All of the above leads the researcher to consider the issue of
Research Virtual environment in Moodle for learning algebraic expressions
aimed at 9th grade students of Basic General Education of the Educational Unit
tumbaco
The context of approach of the present investigation will be carried out in the institution Unidad
Educativa Tumbaco in the educational period 2021-2022
Descripción:
La matemática es esencial en la sociedad, desde tiempos antiguos, desde las civilizaciones
Babilónicas y Egipcias, han ido transcurriendo su desarrollo, en la vida común que hoy tenemos
la necesitamos para poder comprar, decir nuestra edad, meses, estatura etc. La utilidad de la
matemática es importante en las actividades cotidianas, así como también puede ser complejo
al usar una serie de logaritmos matemáticos, por ejemplo, para para tener seguridad en los
bancos.
En este orden de ideas, el conocimiento matemático permite al estudiante desenvolverse en
muchas situaciones de la cotidianidad ya que se utiliza en actividades como son compras, una
transacción hasta operaciones sencillas en algún campo profesional.
De tal manera que a nivel mundial la matemática no es una asignatura que los estudiantes
dominen, en Ecuador la realidad no cambia, de acuerdo al Programa para la Evaluación
Internacional de alumnos (PISA), efectuada en el año 2018, se obtiene 377 de promedio lo cual
refleja un promedio por debajo de la media.
Según Riviere (2012), “proporciona los datos de una investigación evaluativa que compara
el rendimiento de los alumnos en matemáticas en varios países, entre ellos España. Según estos
datos sólo un 57% de los niños españoles de trece años alcanzan un nivel funcional mínimo para
responder a las demandas cotidianas y poder desenvolverse en la sociedad actual”.
Todo lo anteriormente expuesto conlleva al investigador a plantearse el tema de
investigación entorno Virtual en Moodle para el aprendizaje de las expresiones algebraicas
dirigido a estudiantes de 9no grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa
Tumbaco
El contexto de abordaje de la presente investigación se realizará en la institución Unidad
Educativa Tumbaco en el periodo educativo 2021-2022